Діалог щодо конституційної реформи

Фото: Влад Содель

Загальносуспільна напруга, спричинена останніми подіями в Україні, та нові виклики потребують імплементації кардинальних змін у системі державних інституцій. Найважливішою зміною є прийняття нового основного закону України – Конституції.

Процедура розробки нового тексту Конституції та пізніші спроби її зіни сповнені помилок і проблем. На момент ухвалення Конституції у 1996 році в українських правотворців ще було недостатньо знань і досвіду для належного закріплення конституційних засад функціонування та розвитку деяких інститутів. Це призвело до недоліків конституційних положень або навіть некоректного відображення цілих правових інститутів. Наприклад, недостатнє розуміння доктрини прав людини призвело до того, що соціально-економічні права було закріплено в такій самій правовій формі, як і основоположні права та свободи людини. Механізм організації влади та розподілення влади не відповідає світовим практикам. Було закладено не найкращі основи для розвитку місцевого самоврядування, а регіональне самоврядування не передбачене Конституцією взагалі.

Вади конституційних положень використовувалися суб’єктами політичних відносин для того, щоб привласнити собі якомога більше повноважень або уникнути відповідальності. Низка положень порушувалася й ігнорувалася владними суб’єктами.

Названі вище проблеми, що пов’язані зі змістом конституційних положень, їх застосуванням та легітимністю, не можуть бути вирішені інакше, ніж шляхом конституційної реформи. Під час її підготовки та проведення можна ідентифікувати всі проблеми застосування Конституції і встановити додаткові гарантії, що захищатимуть від зловживань владними суб’єктами на майбутнє. 

Женевська угода від 17 квітня 2014 року передбачає створення дорожньої карти з метою деескалації напруженості в Україні і забезпечує створення платформи для проведення широкого національного діалогу щодо обговорення головних положень навколо питання реформування Конституції України. У квітні український Уряд оголосив конституційний процес внесення поправок в конституцію, як наслідок політичних сил винесли на розгляд громадськості вже сформований перелік змін до Конституції.

Основним висновком подібної діяльності є констатація факту, що процес роботи над головним законом країни як і раніше значною мірою відбувається за закритими дверима. Громадськість отримує у кращому випадку вже готовий документ та повністю позбавлена можливості та права впливу.

У рамках реалізації проекту передбачається:

  • переклад, видання, презентація та поширення посібника "Constitution-making and Reform" (Розробка Конституції та реформа), створенного Міжнародною організацією з розбудови миру "Інтерпіс" (Interpeace);

  • проведення круглих столів та подіумних дискусій з представниками громадськості та політичних сил в регіонах з питань визначення проблем, які обумовлюють потребу конституційної реформи;
  • організація та проведення робочих засідань з членами Конституційної Асамблеї;
  • забезпечення широкого інформаційного висвітлення у ЗМІ питання розбудови загальнонаціонального діалогу навколо положень нової Конституції України.

Реалізація проекту дозволить:

  • запровадити загальнонаціональний діалог навколо положень нового тексту Конституції України, що включатиме можливість кожного суб’єкта висловити свою позицію та взяти участь у створенні нової Конституції України;
  • забезпечити включення до нової Конституції України дійсно суспільно важливих положень, а не тих що продиктовані волею тих чи інших політичних сил.

Проект здійснюється за підтримки Міжнародної організації з розбудови миру "Інтерпіс" (Interpeace).